Olvassunk hazait! #5 - A könyv amely egy másik világba kalauzol- Gerda Green: A kínai rejtély kritika

Gerda ​Green A fény és förtelem (2014), A kék macska (2014), a Fenevadak Erdélyben (2015) és A karlócai szellemház titka (2016) után új kötettel jelentkezik 2019-ben.
A kínai rejtélyben Báthory Olga bebizonyítja, hogy képes folytatni a munkáját akkor is, ha gyökeresen megváltozott az élete. Az álmát, hogy nyomozó legyen és rejtélyek után kutasson, nem adta fel, de alkalmazkodnia kell az új helyzethez. Mindennel egyedül kell boldoguljon Budapesten, miután korábbi nyomozótársa új munkába kezdett. Azaz majdnem egyedül. Átmeneti nehézségek után magához veszi fogadott lányát Sztellát, aki már kalandjai, nyomozásai részese volt Karlócán és Mallorcán. A kislány boldogan segít mindenben. Olga egy szép napon meglátogatja barátnőjét Levendulát, a luxus idős otthonban és ezzel élete nem várt fordulatot vesz. Itt belebotlik egy rendkívül fess idegenbe, a szép, fiatal, kínai férfiba Cheungba, aki randevúra hívja. Hogy innen, hogy csöppen bele rögtön egy gyilkosságba és miért segít neki megint régi, rendőrhadnagy barátja, Jánossy Alfréd, akivel Kínába utaznak?
  Izgalom...pipa, fordulatok...pipa, gyönyörű leírások...pipa és végül komplex karakterek...pipa! Ezzel pedig a híres kritika listám minden képzeletbeli pontját maradéktalanul teljesíti! Az alkotás által egy rövidke krimi történetet kap kezébe az olvasó, amely beszippant a kínai kultúra  zegzugos világába, olyan valósághű “idegenvezetést” nyújtva az olvasónak, amelyet az úti kalauzok is megirigyelhetnének néhány ponton...
 
Na de vágjuk is bele a mélyelemzésbe! Kezdjük a kedvenceimmel, a leírásokkkal! :D
 
Megvan az a pillanat, amikor annyira gyönyörű és részletes egy leírás, hogy a hideg is kiráz tőle? Na ebben a könyvben nem ritka az ilyen pillanat. Az írónő olyan részletes leírásokkal díszitette a történetet, hogy sokszor tátott szájjal olvastam a sorokat. Teljes egészébe beletudtam képzelni magam az írónő által teremtett világba. Ezt valahogy ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor videón AWS koncertet nézel: nem vagy ott ugyan, de videón keresztül is akkora élményt tud nyújtani, mintha valóban ott lennél a közönség soraiban. :D
 
Az interjúban (link itt :D), amit az írónővel készítettem külön kérdést is szenteltem ennek, mert muszáj volt megtudnom, hogy hogyan is készültek ezek a leírások. Ha nem bánjátok, most idézek az interjúmból, hogy az írónő maga árulhassa el a titikát: 

A korábbi könyveimben, mint A karlócai szellemház titka és a Fenevadak Erdélyben olyan helyszíneken játszódnak, ahol már jártam. Ugyan Karlócán nem, de a főszereplők abban a kötetben utána Mallorcára utaztak és ott igen, így ők is elutaztak. Karlócát például valamilyen álom folytán elképzeltem magam előtt és így sok mindennek utánanéztem, amikor írtam róla. Emlékszem akkor a helyszín filmszerűen jelent meg a szemem előtt.
A mostani helyszínnel is így voltam. Soha nem jártam még ott és gyerekkorom óta vágyom Kínába, de Japánba is. Azt nem tudnám megmondani miért. Talán azért, mert nagyon hiszek a magyarság keleti eredetében és abban, hogy a gyökereinket ott kell keresni. Például a mongol sztyeppéken, vagy akár az ujgurok között is, akik szerintem rokonaink. Ettől függetlenül a kínai és a japán nép kultúráját, szokásait is végtelenül tisztelem. Még sem tudok és olvasok egyelőre annyit róluk, amennyit kéne.
  
A másik dolog, amit imádtam a könyvben azok a komplex karakterek voltak és az azok között kiépített bonyolult mégis jól nyomon követhető kapcsolat hálózat. Az írónő mesterien szőtte össze a karakterek történet fonalát, ami a végére egy egészet alkot és az olvasó számára is értelmet nyer egy-egy mozdulat és karakter fontossága, mert ebben a műben semmi sem történik véletlenül. Mindennek célja van, mégpedig az, hogy az olvasót elkalauzolja a végső megoldáshoz...
 
A karakterek komplexitása, mint ahogy fent említettem, nagyon meghatározta a regényt. A műben senki sem fekete vagy fehér. Nagyon szerettem, hogy a szereplők nem voltak romantikus szélsőségekbe kitolva, mint amit sok mai regény még mindig csinál, ezáltal pedig előszeretettel kergetve engem az őrületbe. :D Egyik szereplő sem egy könnyen felejthető figura, a visszatérő szereplők is jelentős jellemfejlődésen mentek át már csak ebben a történetben.
  A könyv tényleg csodás volt, egy nagyon érdekes könyvélmény, viszont mint szinte minden írásban, ebben is akadt egy-két dolog, ami nem nyerte el a tetszésem. 
 
Első sorban, én úgy vélem kevés hangsúly volt a nyomozáson. Mármint ez még nem teljes negatívum, mert helyette csomó más szuper dolog került kiemelésre, viszont úgy gondolom, ha ez egy krimi regény, akkor kicsivel több hangsúlyt igényelne a nyomozás része is. Ebből pedig következik a második apró észrevételem is, ami pedig az,hogy: az olvasó kevés nyomot, vagy utalást kap ahhoz, hogy maga is megfejthesse, hogy ki a gyilkos. Én magam, hogy őszinte legyek, nem kezdtem találgatásba, mert azok a nyomok által, amiket ismertek, szinte lehetetlen lett volna összerakni, hogy ki a potenciális gyilkos.
 
Az utolsó ilyen apróság pedig a befejezés előtti csavar. Abban a pontba átmentünk a fantasy vonalba és ott azon a ponton teljesen elvesztettem a fonalat. Olyan gyorsak lettek az események, hogy mire észbe kaptam már vége is lett...
  Így összegezve azt tudnám elmondani, hogy A kínai rejtély egy izgalmas és fordulatos kis krimi tele szebbnél-szebb leírásokkal, amik által magam is kicsit része lehettem a kínai világ mindennapjainak. A karakterek komplexek voltak, se a "jó", se a "rossz" oldal nem volt romantikus szélsőségekbe kitolva. A nyomozáson ugyan kevés hangsúly volt és egy picit kevés nyomot kapott az olvasó a "kirakós összerakásához", de ettől eltekintve, sők ezekkel a kis hibákkal együtt is egy szuper regényt olvashattam és izgatottan várom, hogy mikor tér vissza Olga egy újabb kalandra!
 
  A hivatalos pontrendszerem alapján szívem szerint öt Cheung-ot adnék az ötből, de az eszem csak négyet diktál. Úgyhogy végül is rátok bízom, hogy ki melyik pontozási verziót választjátok! :)
  Ennyi lett volna a kritikám, remélem elnyerte a tetszéseteket! Mégegyszer szeretném megköszönni az írónőnek, hogy olvashattam ezt a csodás művet és köszönöm a végtelen türelmet is, amit felém tanúsított! 
  
  Véleményetek várom a komment szekcióba! Legyen csodaszép napotok, sziasztok!

Megjegyzések