Reflektorban a magyar szerzők! #5 - Hogyan készült a Lillen a tünde- interjú a szerzőkkel!


         Sziasztok! A mai napon ismét egy különleges interjúval készültem nektek, ahol ez alkalommal Csete Dórát és Kőszegi- Arbeiter Anitát kérdeztem a hamarosan megjelenő mesekönyvükről! 

1. Hogyan született meg a könyv ötlete?
Dóri: Már egy pár éve gondolkoztam a történeten, a tünde kislányról, arról, hogy találkozik mindenféle furcsa lénnyel. Aztán megismerkedtem Anitával, felvázoltam neki az ötletemet, szerencsére a hasonló érdeklődési körünknek köszönhetően tetszett neki, így belevágtunk a közös munkába.

2.  Mikor fog megjelenni a kötet? A vírus helyzet után esetleg lesznek könyvbemutatók vagy az online térben próbáljátok megoldani ezt?
Dóri: A kötet megjelenését Június 30.-ára tervezzük. Július 5.-én lesz a könyvbemutatónk, ez online facebook esemény lesz, már meg is hirdettük. Későbbiekben tervezünk majd könyvtárakban, kulturális házakban meseórákat, ezek már személyes megjelenést igényelnek.

3.  Puha vagy keménykötésü lesz a kötet? A borítót mikor tervezitek majd leleplezni?
Dóri: Puhakötésű lesz a mesekönyv. A borítót már sikerült leleplezni Lillen facebookos oldalán, külön youtubeos videó is készült a folyamatról. ( Az említett videót pedig  itt megtaláljátok :D)

4. Magánkiadás vagy kiadó által kiadott kötet lesz? Melyik kiadó gondozásban jelenik majd meg?
 Dóri: Első körben magán kiadású lesz, azért is, mert nekem ez lesz a legelső megjelent mesekönyvem, így, mint zöldfülű, Anita ezt javasolta, amivel egyet is értettem.
 
Anita: Én a magánkiadás híve vagyok, így jelent meg eddig négy könyvem, ezért is javasoltam Dórinak, hogy csináljuk így.

5. Akadtak nehézségek a kiadás során? A vírus helyzet mennyire korlátozta ezt?
Dóri: Az elején gördülékenyen ment minden, aztán jött a vírus, ami kicsit megborította az elképzeléseket. Eredetileg húsvétra debütált volna Lillen, de ez későbbre átcsúszott. Le is álltunk 2 hétre a dolgokkal, aztán megbeszéltük, hogy ne akadályozzon minket ez a vírus, lépjünk túl rajta és fedezzük fel az online lehetőségeket. Így is tettünk.

6. A könyv egy összefüggő történetet mesél majd el vagy több különböző történetet fűz össze, amelyeket Lillen karaktere fűz majd össze?
Dóri: Több különböző történetet fűz össze. Ötöt én írtam és ötöt Anita. Mindegyik mesénél szerepelni fog a nevünk, de ez nem azt jelenti, hogy nem függenek össze a történetek. Egymásra építettünk mindent. Lillen karaktere fogja össze a szálakat.

7. A bemutató oldalatokon fellelhető néhány illusztráció a könyvhöz, mint kedvcsináló. Maga a kész alkotás is illusztrálva lesz majd? Amennyiben igen, ki készítette őket? Mennyi időt vett igénybe?
Dóri: Igen, minden meséhez készült egy fantasztikus illusztráció. Sándor Anita keze munkáját dicsérik, nagyon szerettünk vele dolgozni, minden egyes részletet megmutatott, átbeszéltük. Körülbelül másfel, két hónap alatt elkészült az illusztrációval és a borítóval is.

8. A bemutatóban azt olvashatjuk, hogy minden korosztálynak megfelelő szórakozást nyújt ez a kötet. Ez miben nyilvánul meg? Hogyan értétek el ezt?
Dóri: Első sorban a 6-10 éves korosztály számára ajánljuk a kötetet, akik már tudnak olvasni, erre figyelt a tördelőnk is, a betűtípus választásnál. De azt gondolom, hogy az óvodás kistesó, ha csatlakozik a mese hallgatásához, az se probléma.

9.  Mi volt a legnehezebb a közös munkában?
Dóri: Teljesen őszinte leszek. Nekem nem jelentett nehézséget a közös munka. Sőt! Engem segített. Annyira egy hullámhosszon voltunk végig, hogy élvezet volt Anitával együtt dolgozni.

Anita: A közös munka tényleg nagyon gördülékenyen ment, nem volt vita, hogy melyik fantasy szereplőt melyikünk írja. Az picit nehéz, hogy távol vagyunk egymástól, és nem tudunk összeülni alkotni vagy átbeszélni a dolgokat, de ezt videochat-tel pótoljuk, és jól megy így is a munka.

10. Milyen arányba oszlott meg az irás közöttetek? Akadtak konfliktusok a történet alakulását illetően vagy éppen valami más miatt?
Dóri: Fentebb említettem már, hogy öt mesét írt Anita és öt mesét én, így minden megfeleződött. Konfliktusunk egyáltalán nem volt. Nem csak köztünk nem volt, hanem a többi munkatársunkkal sem. Mindig mindent megbeszéltünk, ha valaki kicsit másképp gondolt valamit. Jól fogadtuk a kritikákat, sőt meg is fogadtuk a tanácsok nagyrészét.

Anita: Egyáltalán nem volt konfliktus. A szerkesztőnk, Csiki Ingrid több helyen javasolt változtatást, amit megfogadtunk, nem volt vita, vagy rivalizálás. A legjobbat akartuk kihozni magunkból, és remélem, hogy sikerült is.

11. Léptek fel nehézségek a közös munka kapcsán a járvány miatt? Hogyan oldottátok meg ebbe az időszakban az írást?
Dóri: A mi esetünk alapból kicsit komplikáltabb, mivel Anita Szombathelyi, én Pécsi, így végig interneten folyt, illetve folyik a mesekönyv munkálata. Ezt így nem akadályozta a vírus szerencsére.

12. Mi volt a legnagyobb kihívás írás közbe?
Dóri: Nálam az, hogy megmaradjak az adott korosztály szintjén. Képes vagyok néha elragadtatni magam és mélyebben belemenni a fantasy világába.

Anita: Nekem is a korosztály okozott gondot, mivel én főleg ovis korosztálynak írok, amit ugyan olvashatnak nagyobbak is, de az ovisok a célközönség. A nagylányom is óvodás, ezért könnyebben írok neki, az iskolás korosztály ismeretlenebb terep volt, de több ilyen könyvet is beszereztem, hogy a legjobb legyen a mese.

13. Honnan merítettetek ötleteket a történethez? Volt olyan olvasmány ami befolyásolt titeket az alkotásban?
Dóri: Nagyon nagy fantasy rajongó vagyok. Ez a szeretet úgy igazán a Harry Potter könyvek után alakult ki, majd jött a Gyűrűk Ura, a Hobbit, és a fanatsy világot körül ölelő fórumos szerepjátékok.

14. Kiről mintáztátok a főszereplőt? Miért döntöttetek amellett hogy tünde legyen? Más mitikus lény is szóba jött ezelőtt?
Dóri: A főszereplő az én fejemből pattant ki. Ez egy elég érdekes történet. Röviden annyi, hogy van egy szerepjátékos tünde karakterem, akit már 12 éve formálok, játszok vele. Sok mindent megélt karakter, többek között volt egy meg nem született kislánya, akit teljesen úgy képzeltem el, mint Lillent. Így most a mesekönyv által végre megelevenedhet.

15. Hogyan alkottátok meg Neloren-t? Mintáztátok valamiről vagy teljesen, az alapoktól kezdve ti alkottátok neg?Hogyan született meg a neve?
Dóri: Neloren helyszínei szintén az én szüleményem, amit Anita formált kicsit és így jött létre ez a varázslatos helyszín. Az én kislányom tünde nevének és Anita kisebbik lányának tünde nevének összekapcsolásával születetett meg a világ neve.

16. Milyen érzés volt a könyv utolsó sorait leírni? Mennyire volt nehéz elengedni a karaktereket?
Dóri: Amikor az utolsó mese utolsó sorait írtam, boldogság töltötte el a szívemet, hiszen megszületett életem első könyve. Nekem ez nagyszerű érzés volt. A karakterek még messze sincsenek elengedve, tervezünk egy folytatást a könyvnek. Ez az első rész, inkább kicsit bemutatja a világot a szereplőket és a folytatásban szeretnénk igazi nagy kalandokat írni. Az sem kizárt, hogy Lillennek lesz egy társa a folytatásban, akivel megéli a következő kirándulásokat. 😉

Anita: A karaktereket sosem lehet elengedni, csak kicsit magunkra hagyni, de nem tűrik ám sokáig. Lillen a mindennapjaink része, és tervezzük a folytatást is. A könyv utolsó sorát mindig felemás érzés leírni. Egyrészt fura, hogy véget ért a történet, másrészt a munka itt nem áll meg, hiszen a szerkesztés során is írunk még. A kész kéziratot a legnehezebb tovább adni a tördelőnek. Ilyenkor már nem lehet módosítani, akkor sem, ha mi magunk vinnénk tovább a kalandokat.

17.   Mi volt a célotok a regény megalkotásával? Milyen üzenetet szeretnétek átadni az olvasóknak?
Dóri: A cél az volt, egyrészt, hogy a fantázia világa eljuthasson a gyerekek körébe is. Noha már ismerik, mi általun talán új lényekkel, szereplőkkel is találkozhatnak.  Másrészt, minden mese tanít is valamit, de ami a legfontosabb hogy megmutassuk a gyerekeknek, hogy barátságok a legváratlanabb élthelyzetekben is születhetnek, nem számít a kor, a kinézet.

18. Üzennétek valamit a jövőbeli olvasóitoknak? Ha igen, akkor mit mondanátok nekik?
Dóri: Soha ne a kinézete alapján ítéljétek meg az embert, hiszen a kopott gúnya mögött is egy gazdag, szép lélek lakozik.

Anita: A mesékből sosem lehet kinőni, sose engedjétek el a fantáziátok fonalát, hiszen ezzel lesz igazán színes és boldog az élet.

Ha szeretnételk ti is egy példányt magatokénak tudni, vagy csak szimplán szeretnétek beleolvasni a regénybe és jobban megismerni az írónőket, mindezt ezen az oldalon megtehetitek: https://lillenatunde.wordpress.com/about/

Köszönöm, hogy elolvastátok, remélem tetszett nektek! Véleményetek várom a komment szekcióba, vagy a fő oldalon található kis csevegőbe is bátran üzenhettek! Legyen egy csodaszép napotok, sziasztok!


Megjegyzések

Megjegyzés küldése